Miben segít sportolóként, ha jól tudok imaginálni? Tényleg szükségem van erre? Nem csak ábrándozás az egész? Ébren álmodozás? Mi haszna lehet? Hogyan segítheti a teljesítményemet, ha jól tudok elképzelni dolgokat?

Nos, sok sportolót egyáltalán nem lep meg az a tény, hogy az imaginációs képesség az alapja minden mentális felkészülésnek. Szinte minden technikához szükség van rá, legyen az koncentráció, szorongáscsökkentés, önbizalom erősítés, fájdalomtűrés, vagy hibakorrekció. Nem túlzás azt kijelenteni, hogy a mentális tréning alapja az imagináció.

Michael Phelps számol be arról a „NO Limits” című önéletrajzában, hogy ő egész könnyen tud elképzelni bármit, és ezek az imaginációs gyakorlatok igen sokat segítettek neki abban, hogy mentálisan felülkerekedjen az ellenfelein vagy hogy győztesen kerüljön ki egy éles fej-fej melletti küzdelemből. Számtalanszor elképzelte, hogy minden erejét összeszedve teszi meg az utolsó karcsapásokat, és olyan erőket tud ilyenkor mozgósítani, amelyekkel sikerül megelőzni az ellenfelét és elsőként becsapni a célba. A tényleges versenyszituban majd az elméje és a teste úgy reagál ezekre a helyzetekre, hogy „igen, ezt már számtalanszor megcsináltuk, ez ismerős, ez most is sikerül, csak végre kell hajtani, amit már annyiszor átéltem”. Edzéseken is sokszor segítette az imagináció, például az időfutamoknál azt képzelte, hogy egy cápa úszik mögötte, így sokkal jobb teljesítményt tudott kihozni magából.

Nem minden sportolónak megy olyan könnyen az imagináció. Ebben segít a SportMind App, ahol négy hangfelvételen keresztül gyakorolhatsz és csiszolgathatod az imaginációs készségeidet.

De vegyük sorra, hogy miért is olyan fontos mindez, és pontosan hol tudod felhasználni a képzelőerődet.

Először is ahhoz, hogy elképzelj egy kulcsfontosságú mozgást, szükséged van arra, hogy képzeletben fel tudd eleveníteni annak a mozgásnak a részleteit. Ezt kétféleképpen is megteheted. Először is láthatod magad kívülről, akárcsak egy videófelvételen. Biztos készült már rólad felvétel sportolás közben. Talán már ki is elemeztétek az edződdel a mozgás részleteit, hol kell változtatni rajta, mit lehet javítani még? Alapvető, hogy pontosan le tudd játszani magadban a mozgás folyamatát. De ugyanezt el kell tudnod képzelni „belülről” is, mint amikor épp végzed azt a mozgást. Milyen érzés elindítani, hol feszülnek meg az izmaid, hol vannak a nehezebb kivitelezési pontok, mire kell nagyon figyelned, mikor hol érzel bizonytalanságot?

Ha ezt a „filmet” már külső szemlélőként pontosan látod magad előtt, és végig tudod játszani magadban úgy, hogy minden kis mozdulatnál pontosan érzed, ami a testedben ilyenkor történik, akkor már jól tudsz mentál tréningezni.

Ehhez a belső képhez azonban nagyon sok kis apróságra szükséged van, hogy pontos és élethű legyen az élmény. Itt nem csak vizualizációról van szó, azaz nem csak látni kell magad. A többi érzékszerved is be kell vonni a játékba: milyen érzetek képeződnek le a bőrödön, milyen a tapintása a sporteszközöknek, hogyan feszülnek meg az izmaid, milyen a testtartásod, hogyan oszlik el a súlypontod, hogyan érzékeled a mozgást, az egyensúlyt, mit hallasz ilyenkor, milyen illatokat érzel. Lehet, hogy ezek apróságoknak tűnnek, de mindez hozzásegít ahhoz, hogy az elméd minél valóságosabban tudja érzékelni az élményt. Így tudsz a jól „dolgozni” ezekkel a képekkel. Minden kis mozdulat csiszolásához elengedhetetlen, hogy pontosan meg tudd élni a mozgás élményét, és a hibákat gondolatban ki tudd javítani.

Ez más szempontból is nagyon fontos. Az agyad ugyanazokat az idegpályákat használja a tényleges mozgás kivitelezésénél, mint amikor csak elképzeli a mozgást. Ezért, ha gondolatban gyakorolsz valamit, akkor a mozgásáért felelős ideg-izom összekötő pályákat erősíted. A nagyon finom technikai kivitelezésnél ezért nagyon hasznos, ha azok a pályák jól „be vannak járatva”!

Továbbá a mentális gyakorlás önbizalmat ad. Az agy zsigeri szinten nem tud különbséget tenni az elképzelt és a ténylegesen megélt események között. A SportMind App egyik hanganyagában el is végezhetsz egy kísérletet, ami ezt bizonyítja. Ezért, ha valamit nagyon jól begyakoroltál mentálisan, az a fizikai kivitelezést is segíteni fogja, hiszen az ideg-izom kapcsolat már elő van készítve, „be van járatva”.

Az imaginációt ezen kívül még sok területen hasznosíthatod: szorongáscsökkentésben, a regeneráció elősegítésében, a koncentrációs gyakorlatoknál. Ezeket mind gyakorolhatod az App hanganyagait hallgatva!

Mostanra biztos azt is megtapasztaltad, hogy bármelyik technikát, amit itt megtanultál, az élet más területein is felhasználhatod: akár vizsgára, akár állásinterjúra készülsz, vagy több ember előtt kell prezentálnod, ezek a technikák mindig jól jönnek.

Imaginációra fel!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *