Amikor a koncentrációs képességünkön akarunk javítani, tulajdonképpen nem avval van gondunk, hogy nem tudunk koncentrálni, vagy nem tudunk eléggé intenzíven koncentrálni. Ilyenkor inkább azt akarjuk megtanulni, hogy az elterelő ingereket hogyan tudjuk hatékonyan kizárni és hogyan tudjuk hosszabb ideig fenntartani a fókuszált figyelmet.

Tehát hatékonyabban akarjuk blokkolni a zavaró tényezőket, és ezt az irányított és fókuszált figyelmet szeretnénk időben tovább kiterjeszteni. Akkor is maximálisan akarunk koncentrálni, amikor már fáradtak vagyunk. Szeretnénk pont arra, és csakis arra irányítani a figyelmünket, amit az aktuális feladatunk megkíván: nagyon intenzíven egy szűk területre fókuszálni vagy ellenkezőleg, sok mindenre egyszerre, azaz hatékonyan megosztani a figyelmünket.

Célok

Tehát a koncentrációs gyakorlatoknál tulajdonképpen ezek a céljaink:

  • hatékony blokkolás – zavaró ingerek kizárása
  • a fókusz irányítása
  • kitartás – hosszabb ideig fenntartani a figyelmet
  • rutin – bármilyen fáradt állapotban működő koncentráció

A koncentrációs képességünk is hasonlóan működik, akár egy izom. Minél többet használjuk, minél edzettebb lesz, annál hatékonyabban működik. Azt várni magunktól, hogy csak elhatározásból és erőből majd megoldunk egy hosszú és intenzív fókusz fenntartást, mellette hatékonyan blokkolva a zavaró ingereket, elég optimista terv. A gyakorlás itt is ugyanolyan fontos, mint a fizikai edzéseknél.

Kizárás

Minden sportoló feladata téthelyzetben csak és csakis a feladatra koncentrálni. Ehhez ki kell zárnia minden külső zavaró tényezőt, minden olyan gondolatot, amely ebben meggátolja. Erre nagyon jó technikák léteznek, amelyek céltudatos gyakorlással elsajátíthatók, majd téthelyzetben is remekül alkalmazhatók.  A Zseblámpa és a Dobozolás gyakorlatokat a SportMind App segítségével könnyedén megtanulhatod!

Megosztott figyelem

További téveszme a multitasking.   A rendelkezésre álló mentális erőforrásokat ugyanis nagyon rövid ideig lehet hatékonyan megosztani. Semmire sem tudunk maximálisan figyelni, és minden párhuzamosan végzett feladat időtartama meghosszabbodik, a hibalehetőség megnő. Épp ezért csapda a multitasking.

Nem összekeverendő azonban a megosztott figyelemmel. Amikor egy csapatjátékos egyszerre figyel a labdavezetésre, a csapatársak helyezkedésére, az ellenfelek potenciális támadására – ez egy nagyon kiélezett helyzet. Hosszabb ideig lehetetlenség lenne fenntartani, de a csapatjáték pont arra ad lehetőséget, hogy a szerepek gyorsan cserélődjenek, és ezt a megfeszített figyelmi állapotot csak rövidebb ideig keljen egyhuzamban kitartani.  A sportoló speciális gyakorlással azonban egyre jobban tudja kezelni ezeket a helyzeteket, hiszen megtanulja a mentális erőforrásait egy rövid időre hatékonyan megosztani.

Zónában lenni

Az érzelmeknek hatalmas szerepük van a figyelem fenntartásában és irányításában. Minden negatív gondolat kizökkent, ugyanakkor a pozitív érzelmek hozzásegíthetnek egy olyan mentális állapot eléréséhez, amelyben különösebb erőfeszítés nélkül sokáig képes vagy koncentrálni és magas szinten teljesíteni. Ez az állapot a „zóna” vagy „flow”. Ilyenkor úgy érezheted, hogy minden más megszűnik körülötted, teljesen elmerülsz a feladatban, a figyelmed beszűkül, az idő szinte megáll és te képes vagy bármire. Ilyenkor születnek a kiemelkedő teljesítmények, ilyenkor lépjük át saját határainkat. Gyakorold az Alagút technikát, és tanuld meg tudatosan előidézni magadban ezt az állapotot!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *